Oproep aan alle leraren: stop met luisteren naar trendwatchers

Als je een top tien van meest invloedrijke beroepen zou maken, dan zou ‘leraar’ hoog scoren. Niet qua macht, geld, status of iets dergelijks, maar als het om iets veel groters gaat: invloed op het verloop van de wereldgeschiedenis.

Oké, dat klinkt misschien een beetje overdreven. Maar neem een leraar op de basisschool: veertig jaar aan onderwijs voor vijfentwintig kinderen betekent dat hij over zijn hele carrière invloed uitoefent op de levens van maar liefst duizend mensen. En zo’n leraar kneedt zijn leerlingen op het moment dat ze nog het meest kneedbaar zijn – ze zijn immers nog kind. Hij bereidt zijn klassen niet alleen voor op de toekomst, hij schept die toekomst evengoed zelf.

Conclusie: als érgens moet worden nagedacht over wat voor wereld we willen in 2050, dan is het binnen het onderwijs.

Maar je voelt hem al aankomen: dat gebeurt nauwelijks.

Lees hier het artikel van De Correspondent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *